foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Знання - це скарб, а навчання - ключ до нього.

Навчання - світло, а не навчання тьма.

Знання за гроші не купиш.

Знання - це сила, а незнання - робоча сила?

Хорошого спеціаліста робота сама шукає.

Електротехніка

Міністерство освіти і науки України

Відокремлений структурний підрозділ

«Уманський фаховий коледж технологій та бізнесу Уманського національного університету садівництва»

Циклова комісія

 

Загально-технічних, природничо-наукових

та профілюючих дисциплін

       

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  „ЗАТВЕРДЖУЮ”

Заступник директора з навчальної роботи

 ______ Н. П. Николюк

  „___” _____2023 року

 

 РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 Електротехніка та основи електроніки                                                   

Галузь знань  12 "Інформаційні технології"

Спеціальність   121 "Інженерія програмного забезпечення"                                                              

Освітньо – професійна програма "Інженерія програмного забезпечення"

 Відділення комп'ютерних систем

  Робоча програма   «Електротехніка та основи електроніки» складена відповідно до освітньо-професійної програми для студентів здобувачів освіти спеціальності  121 "Інженерія програмного забезпечення"

Розробник:  Цяпута Володимир Мирославович – викладач вищої категорії  , викладач методист Уманського фахового коледжу технологій та бізнесу Уманського національного університету садівництва

 

Робоча програма затверджена на засіданні циклової комісії    

 

Протокол  30 серпня  2023 року № 1.

                                                                                          

 

Голова циклової комісії ______________Розборська О.І.                                    

 

  1. Опис навчальної дисципліни

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

Кількість кредитів – 4

Галузь знань
12 "Інформаційні технології"

 

Нормативна

Загальна кількість

годин – 120

Спеціальність

121 "Інженерія програмного забезпечення"

Рік підготовки

2

Семестр

3

Тижневих годин для денної форми навчання:

 

 

аудиторних – 4

 

 

самостійної роботи студента – 4

Освітньо-професійний ступінь:

Фаховий молодший бакалавр з інженерії програмного забезпечення

 

Лекції:

40год.

Лабораторно-практичні:

18 год.

Самостійна робота:

60 год

Вид контролю:

екзамен

 

 

 

  1. Мета, завдання навчальної дисципліни, компетентності та очікувані результати навчання

Предметом вивчення дисципліни «Загальна  електротехніка з основами автоматики» є вивчення процесів, що проходять в електричних колах постійного і змінного струмів, принципу дії і основних властивостей електричних машин і апаратів, електровимірювальних приладів, напівпровідникових приладів і їх використання в найпростіших аналогових схемах, основ автоматики. Ознайомитись з системами і елементами автоматики, датчиками і виконавчими елементами, елементами теорії релей­них систем автоматики.

Метою Підготовка фахівців за освітньо-професійною здатних розв'язувати спеціалізовані завдання та прикладні проблеми при вивченні спеціальних дисциплін з ремонту та експлуатації техніки, курсового і дипломного проектування.

Завдання цього курсу є забезпечення набуття студентами міцних і різносторонніх знань з таких основних питань: виробництво, передача, розподіл та споживання електричної енергії а також перетворення її в інші види.

Завдання:

- вивчення фізичних процеси, які проходять в лінійних електричних і магнітних колах, методи їх розрахунку, будови і принципу дії трансформаторів і машин, вимірювальних приладів; принцип роботи і конструкції електронних приладів, схеми електричних пристроїв, що застосовуються в автоматизації сільськогосподарського виробництва- системи автоматики і їх елементи, датчики, елементи теорії релейних систем автоматики.

- розрахунок найпростіших електричних кіл, розуміння принципових схем;

-складання електричних кіл з подальшою наладкою, регулюванням та вимірюванням

Інтегральна компетентність.

Здатність розв’язувати типові спеціалізовані задачі в галузі електрична енергія або у процесі навчання, що вимагає застосування положень і методів відповідних наук та може характеризуватися певною невизначеністю умов; нести відповідальність за результати своєї діяльності; здійснювати контроль за іншими особами у визначених ситуаціях.

Загальні компетентності:

ЗК2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.

ЗК3.Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.

ЗК4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.

ЗК6.Знання та розуміння предметної області                                та розуміння професійної діяльності.

ЗК7. Здатність застосовувати знання                  у                    практичних ситуаціях.

ЗК8.Здатність    вчитися і              оволодівати        сучасними  знаннями.

 

Спеціальні компетентності:

СК1. Здатність до застосування знань з технічних характеристик, будови, робочих процесів машин і обладнання для реалізації технологічних процесів виробництва.

СК2. Здатність виконувати механізовані технологічні процеси виробництва, використовуючи основи природничих наук.

СК9. Здатність до використання техніки і обладнання відповідно до вимог екології, принципів оптимального природокористування й охорони довкілля.

СК 14.      Здатність     до використання    та впровадження нових технологій та прийняття сучасних, техніко-технологічних рішень з метою підвищення енергоефективності сільськогосподарського      виробництва.

 

Результати навчання:

РН1. Застосовувати у професійній діяльності знання із загально-технічних, гуманітарних та природничих наук

РН3. Розв’язувати типові технічні задачі, пов’язані з функціонуванням техніки та технологічними процесами виробництва, переробки, зберігання та транспортування продукції.

РН5. Вибирати машини і обладнання та режими їх роботи у механізованих технологічних процесах, розробляти операційні карти для виконання технологічних процесів.

РН7. Визначати показники якості технологічних процесів, роботи машин та обладнання.

РН8. Розуміти будову, принцип дії машин, систем та обладнання виробництва.

РН12. Оцінювати роботу машин і засобів механізації за критеріями екологічності та вживати заходів зі зниження негативного впливу техніки на екосистему.

РН14. Дотримуватися вимог з охорони праці та безпеки життєдіяльності.

РН15. Виконувати економічні розрахунки для ефективного здійснення господарської діяльності підприємства

 


  1. Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

Заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

лаб

інд

с.р.

л

п

лаб

інд

с.р.

Змістовний модуль 1 .Електричне і магнітне поле. Постійний струм.

Вступ

2

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 1.1. Електричне поле.

4

2

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

Тема 1.2. Лінійні електричні кола постійного струму.

10

4

2

2

 

2

 

 

 

 

 

 

Тема 1.3. Електромагнетизм

4

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 1

20

8

2

2

 

8

 

 

 

 

 

 

Змістовний модуль 2.Змінний  струм та ел. вимірювання.

Тема 2.1. Однофазні електричні кола синусоїдального струму

6

2

 

2

 

2

 

 

 

 

 

 

Тема 2.2. Трифазні електричні кола синусоїдального струму.

6

2

 

2

 

2

 

 

 

 

 

 

Тема 2.3. Електричні вимірювання.

4

2

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 2

16

6

 

4

 

6

 

 

 

 

 

 

Змістовний модуль 3. Електричні машини.

Тема 3.1. Трансформатори.

6

2

 

2

 

2

 

 

 

 

 

 

Тема 3.2. Електричні машини змінного струму.

8

2

 

2

 

4

 

 

 

 

 

 

Тема 3.3. Електричні машини постійного струму.

6

2

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 3

20

6

 

4

 

10

 

 

 

 

 

 

Змістовний модуль 4. Напівпровідникові елементи.

Тема 4.1. Напів-провідникові діоди.

6

2

 

2

 

2

 

 

 

 

 

 

Тема 4.2. Транзистори.

6

2

 

2

 

2

 

 

 

 

 

 

Тема 4.3. Тиристори

4

2

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

Тема 4.4. Фото- електричні прилади.

6

2

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Тема 4.5. Іонні прилади тліючого розряду .

4

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Тема 4.6. Засоби електроживлення схем автоматики.

8

2

 

2

 

4

 

 

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 1

34

10

 

6

 

18

 

 

 

 

 

 

Змістовний модуль 5.Елементи автоматики

Тема 5.1. Загальні відомості про системи і елементи автоматики.

6

2

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Тема 5.2. Датчики систем автома­тики.

4

2

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

Тема 5.3. Програмні пристрої, задавачі й елементи порівняння.

4

2

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

Тема 5.4 . Виконавчі елементи і реле автоматики.

4

2

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

Тема 5.5.  Підсилювальні елементи систем автоматики.

4

2

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

Тема 5.6. Елементи теорії релейних систем автоматики. Логічні елементи.

4

2

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

Тема 5.7. Об’єкти регулювання та регулятори.

2

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

Тема 5.8. Запам’ятовуючі пристрої.

2

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 1

30

12

 

 

 

18

 

 

 

 

 

 

Усього годин

120

42

2

16

 

60

 

 

 

 

 

 

                                   

 

4.Теми лекційних занять

№ з/п

Назва теми

Кількість годин

1.         

Вступ . Електрична енергія, її галузі застосування

2

2.         

Електричне поле

2

3.         

Лінійні електричні кола постійного струму

4

4.         

Однофазні кола синусоїдального струму

2

5.         

Трифазні кола синусоїдального струму

2

6.         

Електричні вимірювання.

2

7.         

Трансформатори.

2

8.         

Електричні машини змінного струму

2

9.         

Електричні машини постійного струму

2

10.     

Напівпровідникові діоди

2

11.     

Транзистори

2

12.    1

Тиристори

2

13.     

Фотоелектрич­ні напівпровідникові прилади

2

14.    2

Засоби електроживлення схем автоматики

2

15.     

Електронні ключі та імпульсні перетворювачі.

2

16.     

Підсилювачі електричних сигналів

2

17.     

Операційні підсилювачі

2

18.     

Логічні операції та елементи. Тригери.

2

19.     

Компоненти мікропроцесорів та системи керування

2

20.     

Пристрої відображення інформації

2

21.     

Напівпровідникові інтегральні схеми

2

 

Всього

42

 


  1. Теми практичних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1

Практичне заняття №1 Розрахунок кіл постійного струму.

2

 

Разом годин

2

 

  1. Теми лабораторних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1

Лабораторна робота №1 Дослідження кола з послідовним та паралельним з'єднанням резисторів.

2

2

Лабораторна робота №2 Дослідження нерозгалуженого кола синусоїдальної напруги з активним опором, індуктивністю і ємністю.

2

3

Лабораторна робота №3 Дослідження трифазного кола при з’єднанні споживачів зіркою і трикутником.

2

4

Лабораторна робота№4 Дослідження однофазного трансформатора.

2

5

 

Лабораторна робота№5 Схема пуску трифазного асинхронного двигуна з коротко замкнутим ротором. Пуск трифазного двигуна в однофазному режимі.

2

6

Лабораторна робота № 6  Дослідження напівпровідникового діода та побудова вольт-амперної характеристики прямого та зворотного включення.

2

7

Лабораторна робота № 7  Дослідження напівпровідникового транзистора  та побудова вихідної  характеристики.

2

8

Лабораторна робота №8 Дослідження  схем однопівперіодних та двохпівперіодних випрямлячів.

2

 

Разом годин

16

                                                                                                   

  1. Самостійна робота

з/п

Назва теми

Кіль-кість

годин

1

Електричній струм у вакуумі, газах і напівпровідниках. 

2

2

Джерела електричної енергії та їх ЕРС. Одержання електричної енергії з інших видів. .    Робота джерел живлення в режимі генератора і споживача. Хімічні джерела      живлення. 

2

3

Провідникові матеріали. З’єднувальні проводи. Втрати напруги в лінії електропередач.

2

4

Магнітне поле  та його характеристики. Магнітні властивості речовин . Феромагнітні речовини і їх намагнічування. Магнітні кола.  Електромагнітна сила, індуктивність та взаємна індукція. 

2

5

Закон електромагнітної індукції  Магнітна індукція та потік , правило гвинта. Самоіндукція. Індуктивність соленоїда. Взаємоіндукція. Енергія магнітного поля. Вихрові струми. 

2

6

Нерозгалужене та розгалуджене коло синусоїдального струму з активним опором, індуктивністю і ємністю. Резонанс напруги та струму 

2

7

Режими електричних кіл: номінальний, холостого ходу, робочий і короткого замикання. 

2

9

Вимірювальні прилади безпосередньої оцінки низької і високої чутливості. Будова та принцип дії лічильника.

2

10

Трифазні багатообмоточні  і спеціальні трансформатори: зварювальні , вимірювальні , поворотні та автотрансформатори. 

2

11

Однофазні  та конденсаторні  асинхронні двигуни змінного струму

2

12

Машини постійного нного струму будова та принцип дії.

2

13

Колекторні машини змінного струму будова та принцип дії.

2

14

Структура напівпровідників. Електронно-дірковий перехід.

2

15

Різновиди діодів за функціональними ознаками.

2

16

Будова та принцип дії біполярного транзистора.

2

17

Будова та принцип дії польового транзистора

2

18

Будова та принцип дії тиристора

2

19

Схеми включення тиристора

2

20

Будова фото резисторів,  фототранзисторів,  фототиристорів.

2

21

Іонні прилади тліючого розряду.

2

22

Інвентори: призначення, будова, принцип дії.

2

23

Інтегральні мікросхеми технологія виготовлення.

2

24

Пасивні елементи електричних кіл. Елементи мікромініатюрного виконання. 

2

25

Загальні відомості про системи і елементи автоматики. 

2

26

Датчики систем автоматики

2

27

Програмні пристрої, задавачі і елементи порівнювання. 

2

28

Будова і робота багатоколового командного пристрою

2

29

Виконавчі елементи і реле автоматики 

2

30

Будова і робота електромагнітного реле

2

Разом

 

60

Підсумкова тека

  1. Залікове тестування
  2. Екзаменаційне тестування
  3. Методи навчання

За джерелами знань використовуються такі методи навчання: словесні – розповідь, пояснення, лекція, інструктаж; наочні – демонстрація, ілюстрація; практичні – лабораторна робота, практична робота, вправи.

За характером логіки пізнання використовуються такі методи: аналітичний, синтетичний, аналітико-синтетичний, індуктивний, дедуктивний.

За рівнем самостійної розумової діяльності використовуються методи: проблемний, частково-пошуковий, дослідницький.

 

  1. Методи контролю

Усний контроль у вигляді індивідуального та фронтального опитування. Письмовий контроль у вигляді модульних контрольних робіт, самостійних письмових робіт, диктантів, поточного тестування.

  1. Методичне забезпечення
  2. Конспект опорних лекцій всіх тем курсу.
  3. Варіанти завдань для самостійної та індивідуальної роботи студентів.
  4. Варіанти модульних контрольних робіт тести.
  5. Варіанти теоретичних питань для самостійного вивчення.
  6. Теоретичні питання для заліку.
  7. Перелік ЛПЗ
  8. Тестами по всіх темах та модулям на всеосвіті https://vseosvita.ua/user/id2963875/test
  9. Рекомендована література

Базова

1.Левченко Т.В. Хоменко В.В., Оверчук М.П., Стефанішин М.В. Загальна електротехніка з основами автоматики: Навчальний посібник  - К., 2010.- 358с.2.Панчевний Б.І., Свергун Ю.Ф. Загальна електротехніка: теорія і практикум: Підручник. – К.: Каравела, 2004. – 440 с. 3.Стахів П.Г., Коруд В.І., Гамола О.Є. Основи електроніки: функціональні елементи та їх застосування . – Львів: Магнолія плюс. -2003. -208с. 

 Додаткова література

1.Касаткин А.С., Нємцов Електротехніка. У двох книгах. : М.В.Видавництво: Энергоатомиздатк: 1995.- 240с.2.Титаренко М.В. Електротехніка: Навчальний посібник для студентів інженерно-технічних (не електротехнічних) спеціальностей вузів. – К.: Кондор, 2004. – 240 с.3.Мурзін В.К. Загальна електротехніка. – Полтава: «Кременчук», 2001. – 328 с.4.Мілих В.І. Електротехніка та електромеханіка: Навч. посібник. – К.: Каравела, 2006. – 376 с.5.Малинівський С.М. Загальна електротехніка. – Полтава,2001. – 323 с.

  1. Інформаційні ресурси

 http://electro-tex.ho.ua   Лекції,  довідники,  стандарти,  ЛПЗ, тести та інше.